Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Klager over mobning

Oplevelser med mobning indledes med en dialog mellem eleven eller dennes forældre og lærere og pædagoger.

For at styrke indsatsen mod mobning i grundskoler blev Undervisningsmiljøloven ændret pr. 1. august 2017. Den nye lov har til formål at hjælpe skoler med at få udarbejdet og gennemført et effektivt mobbeberedskab og sikre lokale løsninger på problemer med mobning.

Loven indeholder desuden en ny klagemulighed for elever, som også kan benyttes af forældre, hvis barnet er mindreårigt.

I alle tilfælde skal oplevelser med mobning indledes med en dialog mellem eleven eller dennes forældre og lærere og pædagoger. Hvis dialogen ikke fører til en tilfredsstillende ændring i hverdagen, skal skolens ledelse inddrages. Først når dialogen med skolens ledelse ikke har ført til et tilfredsstillende resultat, har elev og/eller forældrene mulighed for at indgive en klage.

Denne vejledning indeholder retningslinjer for, hvorledes klager om mobning håndteres i Høje-Taastrup Kommune. Der kan klages i følgende situationer:

  • Skolen ikke inden for 10 dage har lavet en plan for at stoppe mobningen
  • Skolen ikke har gjort nok for at stoppe mobningen
  • Skolen ikke har informeret elever/forældre om hvordan de vil stoppe mobningen
  • Skolen ikke har en antimobbestrategi

Klager kan afleveres til lærere, pædagoger eller skolens ledelse. Skema fås på skolens kontor. Det vil i alle tilfælde være skolelederen, som i første omgang har ansvaret for, at der iværksættes en handlingsplan, der kan bringe problemerne til ophør. Klager videresendes til Institutions- og Skoleudvalget, som vurderer klagens indhold.

  • Hvis klageren får medhold i sin klage, betyder det, at skolen skal iværksætte initiativer, der imødekommer klagen.
  • Hvis klageren kun får delvis medhold, og klageren i øvrigt er enig i de initiativer, der er iværksat, betyder det, at klagen henlægges.
  • Hvis klageren derimod ikke er enig, betyder det, at klagen videresendes til Klageinstans mod Mobning, som vil tage stilling til de punkter, klageren ikke er enig i.
  • Hvis klageren ikke får medhold, betyder det, at det vurderes, at skolen har handlet i overensstemmelse med de givne retningslinjer. Klagen sendes videre til Klageinstans mod Mobning

Der er yderligere oplysninger hos Dansk Center for Undervisningsmiljø - DCUM. Desuden kan du finde lovteksten i Bekendtgørelse nr. 316 af 05/04/2017.

Reerslev Skole

Tingstedvej 40, 2640 Hedehusene

Telefon: 43 35 22 40
reerslevskole@htk.dk

Åbningstider for skolens kontor

Telefoniske henvendelser: kl. 8.00 - 15.00 på skoledage

Udenfor telefontid: Kontakt os på e-mail: reerslevskole@htk.dk eller Aula.

Tilgængelighedserklæring

SFO Viben

Adresse: Tingstedvej 34-36, 2640 Hedehusene

Telefon: 43 35 29 50 (kun i SFO Vibens åbningstid)

Udenfor åbningstiden: Kontakt skolens kontor på telefon: 43 35 22 40 indtil kl. 15.00.